Orice i se intampla sufletului afecteaza si corpul. Orice i se intampla mintii afecteaza si corpul si viceversa, minte-suflet-corp.

"Fii tu însuți schimbarea pe care vrei să o vezi în lume." Filosofii din Orient sunt o sursa valoroasa de intelepciune. Proverbele arabe reflecta experienta a zeci de generatii. Acestea sunt cunoscute datorita intelepciunii, sensului patrunzator si a conciziei lor. Iata cateva dintre cele mai raspandite proverbe si zicatori din Orient. 1. Atunci cand vorbesti, cuvintele tale trebuie sa fie mai bune decat tacerea. 2. O armata de oi, condusa de un leu, va castiga in fata unei armate de lei, condusa de o oaie. 3. Sa nu-ti recunosti greselile – e o greseala dubla. 4. Desteptul conteaza pe munca sa, prostul – pe sperantele sale. 5. O privire spune mai mult decat un cuvant. 6. O femeie desteapta adauga zahar in tot ceea ce-i spune ea barbatului si scoate sarea din ceea ce-i spune barbatul ei. 7. O singura experienta dobandita e mai pretioasa decat 7 reguli de intelepciune. 8. Cu bunatate si cuvinte potrivite poti duce un elefant cu un singur fir de par. 9. Vanturile bat nu cum vor corabiile. 10. Daca ai devenit o nicovala – rabda; daca ai devenit un ciocan – loveste. 11. Cel care cauta prieten fara cusur, va ramane de unul singur. 12. Zilele necontenite cu soare genereaza desertul. 13. Daca raul s-a asezat langa tine, stai nemiscat. 14. Este imposibil sa percepi timpul fara miscare. 15. Daca in sufletul tau a ramas macar o ramura infloritoare, pe ea mereu se va aseza o pasare cantatoare. 16. Scapand de mandrie, omul devine agreabil. Luptand cu furia, el devine bucuros. Luptand cu pasiunea, el devine un om de succes. Scapand de lacomie, el devine fericit. 17. Cel mai bun conducator, este cel care stie sa se conduca pe sine. 18. Daca te temi – nu spune, daca ai spus – nu te teme. 19. Castigul arata de ce un om este in stare, iar infrangerea de ce este demn. 20. Nu deschide usa pe care nu poti s-o inchizi. 21. Barbatii care nu le pot ierta femeilor micile neajunsuri, nu vor putea niciodata sa se bucure de virtutile lor grandioase. 22. Daca iti vei destainui secretele tale vantului, sa nu-i reprosezi cand le va spune taina ta copacilor. 23. Nu poti sa nimeresti in doua tinte cu o singura sageata. 24. Daca este imposibil sa obtii totul, nu ar fi cazul sa renunti la o parte. 25. Somnul nu te va ajuta, daca a obosit sufletul.

3 trepte catre intelepciune

Primul pas pe care trebuie sa-l faceti, este sa intrati in contact cu sentimentele negative de care nu sunteti constienti. Multi oameni au sentimente negative de care nu sunt constienti. Multi oameni sunt deprimati, fara sa fie constienti ca sunt deprimati. Doar cand fac cunostinta cu bucuria, ajung sa inteleaga cat de deprimati sunt. Nu poti trata un cancer pe care nu l-ai depistat. Nu poti scapa de gargaritele care ti-au atacat plantele de bumbac, daca nu esti constient de existenta lor. Primul lucru pe care trebuie sa-l faci, este sa-ti constientizezi sentimentele negative. Ce sentimente negative? Mohoreala, de exemplu. Te simti mohorat si indispus. Simti ca te urasti, te simti vinovat. Simti ca viata n-are sens, ca n-are nici un rost; ai un sentiment de suferinta, te simti nervos si incordat. Incearca, mai intai, sa intri in contact cu aceste sentimente. Al doilea pas (programul acesta cuprinde patru etape) este sa intelegi ca sentimentul exista in tine, nu in realitate. Este ceva atat de evident, dar ai oare impresia ca oamenii isi dau seama? Habar n-au, crede-ma. Au doctorate in psihologie, sunt rectori de universitati, dar asta n-au inteles. La scoala n-am fost invatat cum sa traiesc. Am fost invatat orice altceva. Asa cum spunea cineva: „Am primit o educatie destul de buna. Mi-a trebuit ani de zile sa ma descotorosesc de ea.” Despre asta este vorba in spiritualitate; despre dezvat. Dezvatarea de toate prostiile care ti-au fost inoculate. Sentimentele negative sunt in tine, nu in realitate. Asadar, inceteaza sa mai incerci sa schimbi realitatea. Ar fi o nebunie. Nu mai incerca sa-l schimbi pe cel de langa tine. Noi ne irosim tot timpul si toata energia in incercarea de a schimba circumstantele exterioare, de a-i schimba pe partenerii nostri, pe sefii nostri, pe prietenii nostri, pe dusmanii nostri, si pe toti ceilalti. Dar nu trebuie sa schimbam nimic. Al treilea pas: Niciodata sa nu te identifici cu acel sentiment. Nu are nimic de a face cu „eu-ul”. Nu defini sinele tau esential in termenii acelui sentiment. Nu spune: „Eu sunt deprimat”. Daca vrei sa spui: „E deprimant”, atunci este in regula. Daca vrei sa spui ca depresia exista, e bine; daca vrei sa spui ca mohoreala este prezenta, e bine. Dar nu: „Eu sunt posomorat”. Tu te definesti pe tine insuti in termenii sentimentului. Aceasta este iluzia ta; aceasta este greseala ta. Depresia exista, este prezenta chiar acum, exista sentimente de tristete chiar acum, dar lasa-le sa existe, lasa-le in pace. Vor trece. Totul trece – totul. Depresiile si emotiile tale n-au nici o legatura cu fericirea. Ele sunt oscilatiile pendulului. Daca esti in cautare de emotii si senzatii tari, fii gata sa te intalnesti cu depresia. Vrei sa-ti iei drogui? Pregateste-te sa suporti mahmureala. Capetele pendulului oscileaza unul catre celalalt. Asta nu are nimic de a face cu „eu”; nu are nimic de a face cu fericirea. Singurul implicat aici este „mine”. Ce ai mai adauga la acest articol? Scrie-ne parerea ta in comentariile de mai jos! Aici invatam impreuna despre viata! Facebook ascunde articolele celor care nu interactioneaza cu ele. Daca vrei sa primesti in continuare articole de la noi, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
Publicitate

Crizele psiho-spirituale nu se trateaza medicamentos, ci duhovniceste! Sufera ego-ul nostru. Traiti in bucurie. Daca stam prea mult in trecut ne cuprinde depresia. Daca stam prea mult in viitor ne cuprinde anxietatea. Sa ne traim prezentul cu respect pentru trecut si cu speranta pentru viitor.

Stresul nu este ceea ce ti se intampla, ci modul in care privesti ceea ce ti se intampla. Unii psihoterapeuti afirma ca se moare de frica si de oboseala, nu de cancer. Cancerul este o boala care apare pentru acei care au conflicte interioare nerezolvate. Boala este un conflict intre minte si suflet. Fiecare vrea sa transmita ceva, iar cealalta parte intelege altceva. Lovim in organe in functie de fricile noastre. Tratam trupul, dar sa tratam si sufletul.

Cine nu poate trece peste un eveniment neplacut din viata poate face cancer de stomac. Cineva are resentimente si il loveste un cancer renal. Altcineva se teme ca va muri de foame si va face cancer hepatic ca nu are cu ce sa-si hraneasca familia…

Frica si furie sau dragoste si recunostinta. Frica este o problema sufleteasca si nu a mintii. Agresivitatea este o forma a fricii. Este frica si apoi furia. Uneori lacrimile nu vin pentru ca plansul nu poate fi manipulat usor.

Cainta, multumire si transformare spirituala. Boala ne trimite spre introspectie. Faptul ca esti cu cineva si te simti singur se datoreaza ca nu suntem in relatie buna cu Dumnezeu. Dependentele sunt dureri de factura sufleteasca.

Orice i se intampla sufletului afecteaza si corpul. Orice i se intampla mintii afecteaza si corpul si viceversa, minte-suflet-corp. Daca apelezi la divin, la spiritualitate, exista o solutie. Dumnezeu nu este imbuteliat ca sa nu avem accest la El. Oricine are acces la Doamne. Nu stim sa accesam, nu ca nu putem. Hristos nu se ascunde in Potir sau in icoana, ci se descopera. Taiem pacatele de la tulpina, dar ele se tin de radacini. Este o dizarmonie care trebuie armonizata. Vindecare inseamna crestere spirituala.

Suferinta poate oferi multe lucruri sufletului nostru pe care fericirea nu le poate oferi. Adeseori fericirea ne stoarce, ne dilueaza, iar suferintele ne curata, ne purifica. Suferinta are ceva special, iar fericirea este un bun comun.

Publicitate

Smerenie, pocainta, genunchi…

Boala, efect al pacatului

Nu trebuie sa ne amagim cu gandul ca bolile sunt intamplatoare. Din contra, ele sunt trimise cu un scop precis, acela de a ne aminti ca avem probleme mult mai serioase din punct de vedere sufletesc si ca trebuie mai intai sa ne vindecam sufleteste si abia apoi trupeste. In majoritatea covarsitoare a cazurilor, bolile sunt efectul direct al patimilor sufletesti. De exemplu, un om stapanit de patima lacomiei pantecelui poate ajunge sa sufere mult mai repede de boli de stomac sau intestinale, cel invidios este mult mai predispus la boli ale fierii, iar cel iubitor de bani ajunge mai repede la dependenta de munca sau la boli cauzate de niveluri ridicate de stres.

Insa corelatia dintre patimile sufletesti si bolile trupesti nu este facuta decat arareori in societatea secularizata de astazi. Sfantul Ioan Gura de Aur o observa insa imediat: „Sa ne gandim la mantuirea noastra si sa ne dam toata silinta ca nu numai trupul sa ni‑l insanatosim, ci sa vindecam si feluritele boli ale sufletului nostru. Daca vrem sa fim cu mintea treaza si cu ochii deschisi, putem vindeca mai usor bolile sufletului decat bolile trupului. Ne supara, de pilda, o patima.

Daca vrem cu gand cucernic sa ne ridicam cu mintea la scaunul de judecata din ziua cea infricosatoare si sa ne gandim nu la placerea de aici, ci la durerea de acolo, apoi indata vom alunga si izgoni patima din sufletul nostru. Asadar, sa nu ne trandavim, stiind ca viata de aici este o lupta, o arena, in care trebuie sa fim pregatiti de lupta, sa avem in fiecare zi cugetul nostru treaz si tanar, pentru ca, bucurandu‑ne de ajutorul cel de sus, sa putem zdrobi capul acestei fiare viclene, al dusmanului mantuirii noastre adica”

(Sf. Ioan Gura de Aur, „Omilia a XLII‑a la Facere”, I, in Scrieri II. Omilii la Facere II, PSB 22, EIBMBOR, 1989, pp. 93‑94).

Atunci cand bolnavul invata ca o mare parte din suferinta sa vine de la ganduri, incepe sa se detensioneze, invata sa‑si accepte boala cu toate neputintele care provin de la aceasta si sa o considere drept o incercare menita sa‑l apropie, nu sa‑l indeparteze de Dumnezeu.


Publicitate


Alte Articole